Overig

Wooning verbindt naam aan Rotterdamse Zesdaagse

1075

Wooning Keukens en Badkamers is de komende drie jaar titelsponsor van de Rotterdamse Zesdaagse. Het wielerspektakel in Rotterdam Ahoy wordt van 5 tot en met 10 januari voor de 35e keer gehouden.

Wooning is al een paar jaar betrokken bij de Rotterdamse Zesdaagse. Zo was de regionale keuken- en badkamerspecialist in 2016 sponsor van het Belgische topkoppel Kenny De Ketele en Moreno De Pauw. “We deden toen voor het eerst ook een spel samen met de Staatsloterij waaraan mensen op de tribunes mee konden doen”, zegt Wim van Dijk, directeur van Wooning Keukens en Badkamers.Nu besloten Wooning en Ahoy hun samenwerking te intensiveren. De komende drie jaar heet het evenement Wooning Zesdaagse van Rotterdam. Het bedrijf is ook inhoudelijk nauw betrokken bij het evenement. “We gaan onder meer een guerrilla-actie doen rond Kerst om mensen in onze winkels op de Zesdaagse opmerkzaam te maken. Dat wordt heel leuk.” “Met de steun van Wooning kunnen we verder op de ingeslagen weg tot verdere vernieuwing van onze zesdaagse”, zegt Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy. “De afgelopen edities hebben we al mooie stappen gemaakt. Zo is het wedstrijdprogramma spannender en uitdagender geworden, zijn we erin geslaagd de interactie met het publiek te vergroten en hebben we de beurs WielerPlaza toegevoegd.”

Zesdaagse 3.0

‘Zesdaagse 3.0’ noemt Jansen het evenement om aan te geven dat het in zijn huidige vorm wezenlijk verschilt van de zesdaagse uit het verleden. “Die uit de jaren 70 en 80, waarmee het allemaal begon en die het Sportpaleis zijn uiterlijk en naam gaven. De vaste wielerbaan ging er eind jaren 80 uit toen de belangstelling voor baanwielrennen inzakte en de concertmarkt kwam opzetten. In 2005 kwam de Zesdaagse weer terug, in het jaar dat Rotterdam Europese Sporthoofdstad was. Als 2.0, en mogelijk geworden dankzij de uitvinding van een demontabele wielerbaan.” 3.0 diende zich aan toen Ahoy in 2015 volledig eigenaar werd van de Rotterdamse Zesdaagse. Jansen: “Toen hebben we het evenement naar een hoger niveau getild, met Michael Zijlaard en Peter Schep als directeuren. Zij kennen de wielersport en zijn het sportieve gezicht van de Zesdaagse, net als Richard Krajicek dat is voor het ABN Amro World Tennis Tournament. De band met de familie Zijlaard is natuurlijk al heel oud en innig – ook met Joop en Leontien. In 2005 hadden zij een belangrijke bijdrage aan de terugkeer van het evenement.”

Nieuw wielerseizoen

Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een platform waar het nieuwe wielerseizoen in Nederland start. Er zijn steeds meer activiteiten rond de baanwedstrijden bijgekomen. WielerPlaza is inmiddels een vast onderdeel (van vrijdag tot en met zondag). Net als de ploegpresentatie door Team Roompot-Nederlandse Loterij (dit jaar op de tweede dag). Deze keer presenteert ook de UCI WorldTour-formatie Team Sunweb (nu nog Giant-Alpecin) zich in Ahoy aan de fans; op de openingsdag.
“We brengen de sport nóg dichter naar het publiek. Ook tijdens de wedstrijden. Het kansspel met de Nederlandse Loterij op wie de winnaar van een race wordt bijvoorbeeld; dit jaar rijden de renners met een hartslagmeter rond en die gegevens zijn op de scoreborden te zien.”

Ambitie en enthousiasme

Afgezien van zijn persoonlijke interesse voor de wielersport en het evenement, is de samenwerking met Ahoy vooral zakelijk aantrekkelijk, vertelt Wim van Dijk. “We hebben zeven vestigingen in de regio. Ik wil dat Rotterdam gaat houden van Wooning. Rotterdam is een sportstad; dus dat kan mede door ons aan een aansprekend sportevenement te verbinden: de Zesdaagse. Zoals we ook al jaren partner zijn van Rotterdam Topsport.” Waarmee hij nóg iets noemt dat Wooning verbindt met Rotterdam Ahoy – partner van het eerste uur. “Vanaf het eerste moment dat we bij de Zesdaagse rondliepen, hadden we er een goed gevoel bij. Ook met de mensen erachter.” Jansen: “Wij zijn heel blij met de ambitie en het enthousiasme van Wim en zijn collega’s. Wij gaan voor langetermijnrelaties en met elkaar ergens aan bouwen. Als er zo’n goede klik is, ben je ook bereid iets extra’s te doen. En daar worden beide organisaties én het evenement dan weer beter van.”
“Daar dragen wij graag aan bij”, zegt Van Dijk. “Vandaar ook dat we voor drie jaar getekend hebben, met een optie om daarna te verlengen. We hebben al veel positieve reacties gekregen – van klanten, van wielerliefhebbers, van Rotterdammers. Rond Kerst gaan we reclame maken voor de Wooning Zesdaagse van Rotterdam en hebben we de actie in de winkels. Dan kunnen mensen er echt niet meer omheen.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport