Overig

Postillion Hotels wint ‘head first’ steeds meer terrein

561

Postillion Hotels voelt zich, anderhalf jaar na de overname van het congrescentrum Beurs-World Trade Center Rotterdam, ontzettend thuis in de stad. Een gesprek met directeur Erik-Jan Ginjaar over gewoon doen, een persoonlijke aanpak, People’s Business en de opening van een nieuwe vestiging op het terrein van de Kauwgomballenfabriek in Amsterdam.

Postillion Convention Centre WTC Rotterdam werd 18 maanden geleden geboren. Hoe heeft Postillion Hotels zich gedurende die periode genesteld op de Rotterdamse markt? “We hebben dat aangepakt op de voor ons kenmerkende wijze: head first. Dat houdt in dat we eerst doen en dan denken. We zijn in april 2015 gewoon maar begonnen. Het was onze eerste overname. Op het moment dat het woord ‘Postillion’ op de gevel werd geplakt, zijn we er vol voor gegaan. Zonder dat we overal vanaf wisten. Achteraf hebben we in de beginfase best wat dingen onhandig aangepakt. Dat was echter wel altijd met de beste bedoelingen. Onderweg hobbels tegenkomen is ook helemaal niet erg. We zijn een lerende organisatie. Leerzaam, gaaf en succesvol: zo zou ik onze start in Rotterdam typeren. Er is natuurlijk ook veel vanaf het eerste moment goed gegaan. De Rotterdamse no-nonsense mentaliteit past ons bijvoorbeeld heel goed. Ook wij staan gewoon met onze voeten in de klei en zijn onverschrokken in dit avontuur gestapt. De contacten met partijen als de gemeente, CHIO en Rotterdam Partners zijn heel goed. Voor een groot deel spreken we dezelfde taal. Dat scheelt enorm.” Kenmerkend voor de visie van Postillion Hotels is zakendoen zonder dat het op zakendoen lijkt. “Wij hangen het credo ‘doing conventions the onconventional way’ aan. Tijdens een eerste gesprek met een mogelijke klant gaat het vaak veel meer om de vraag of we bij elkaar passen en of er een klik is dan direct om het hoe en wat omtrent een congres. Wij kunnen een congres namelijk het beste faciliteren op het moment dat wij de visie en achterliggende gedachte van een klant totaal begrijpen. Die persoonlijke aanpak levert congressen op die hun doel niet voorbijschieten. Uiteindelijk is het het allerbelangrijkste om de klant aan te voelen. Dus wanneer die zegt: ‘stop eens met dat slappe gelul, ik wil gewoon een zaal huren’, is er bij ons ook de flexibiliteit om aan die wens gehoor te geven.”

‘Kritisch zijn op jezelf hoort ook bij ondernemen’

In januari vond het netwerkevenement People’s Business voor de zeventiende keer plaats. Voor Postillion Hotels was het de eerste keer als organisator. Ook de nieuwe wereld van beurzen werd ‘head first’ binnengestapt. “Vrij snel na de overname van Beurs-World Trade Center Rotterdam zeiden wij met onze grote waffel: we gaan door met de beurzen Marathon Sport Expo en People’s Business en maken het groter en leuker dan voorheen. We vergaten voor het gemak even dat het beurzenspectrum ook totaal nieuw voor ons was.” Dat weerhield Postillion Hotels er niet van om met frisse blikken, nieuwe ideeën en enthousiaste mensen diverse vernieuwingen door te voeren. De bezoekersaantallen liepen de laatste jaren wat terug. Door het aanbod meer af te stemmen op behoeften van bezoekers werd gepoogd meer aanloop te realiseren. Meer dan voorgaande jaren lag de nadruk bij People’s Business 2.0! op het ontmoeten van potentiële nieuwe zakenpartners en -relaties, het samenwerken en elkaar daardoor versterken. Met een uitgebreid kennisprogramma, ontmoetingsactiviteiten, een nieuwe ‘look and feel’,  indeling van de stands, catering en entertainment, werd het onderling netwerken extra gestimuleerd. Ginjaar is deels tevreden over de vorderingen die het afgelopen jaar zijn gemaakt. “Het nieuwe onderdeel ‘People’s Academy waarbij bezoekers de mogelijkheid hadden om masterclasses van inspirerende sprekers te volgen, is goed ontvangen. Ook het zakelijke speeddaten heeft potentie, al moeten we erop letten om grote bedrijven tijdens zo’n gelegenheid niet te koppelen aan ZZP’ers. Die hebben in de regel te weinig raakvlakken. Op de muzikale aankleding ontvingen wij ook goede reacties, al was de Rotterdam Hall wellicht niet de beste locatie voor optredens. In de evaluatie zijn de positieve en negatieve punten besproken. Kritisch zijn op jezelf hoort ook bij ondernemen. Ik voel dat er een stap in de goede richting is gemaakt. Voor de komende editie van januari 2017 geldt dat we gaan doorpakken op de ingeslagen weg. We zijn een stuk eerder begonnen met de voorbereidingen, om alles nog beter te laten verlopen. Bovendien willen we van People’s Business meer maken dan een jaarlijks tweedaags event. Zo organiseren wij deze maand alvast een People’s Academy met interessante sprekers en volgt in oktober People’s Network. Op die manier trachten wij People’s Business al eerder in de hoofden van mensen te krijgen.” Het staat in ieder geval als een paal boven water dat het organiseren van beurzen binnen Postillion Hotels naar meer smaakt. “We richten ons steeds meer op de zakelijke markt en een beurs als People’s Business goed neerzetten sluit daar natuurlijk naadloos op aan. Het is echt een hele mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Nieuwe vestiging in Amsterdam

Postillion Hotels heeft een landelijk aanbod van hotels met vergaderfaciliteiten in Dordrecht, Arnhem, Amersfoort, Utrecht Bunnik, Deventer en Haren. Zeer binnenkort komt daar een vestiging in Amsterdam bij. “Dat was een langgekoesterde wens. Met deze uitbreiding versterken wij onze positie op de zakelijke hotelmarkt. Ons concept Meet Work Stay, dat zich richt op de zakelijke reiziger die veel onderweg is en het maximale uit de dag wil halen, wordt uiteraard ook in Amsterdam uitgerold. Vergaderen, werken en verblijven centraal stellen werkt gewoon goed, merken wij op onze andere locaties.” Het congrescentrum opent eind september de deuren en biedt plaats aan 1500 gasten. Medio 2017 volgt het hotel. Verdeeld over 16 verdiepingen is er plek voor 256 hotelkamers, een receptie, bar, ontmoetingsruimten, een restaurant en een lounge. “De locatie bij de Kauwgomballenfabriek past goed bij Postillion Hotels. In het voormalige Maple Leaf complex werd vroeger kauwgom gemaakt voor merken als Sportlife en Xylifresh. Net als wij oer-Hollandse bedrijven met lef. Het is een mooi stukje geschiedenis. We zoeken altijd wel naar zulke verhalen. Het WTC in Rotterdam is ook een icoon in de Nederlandse geschiedenis. Postillion Hotels past daarbij. Wij waren bijvoorbeeld ook de eerste hotelketen die zich in Nederland langs de rijksweg vestigde.” Met de opening van een hotel in de hoofdstad is de logische vraag of er ook ambities zijn voor het openen van een vestiging in Rotterdam? “Jazeker, ook dat is iets wat wij heel graag willen. Wanneer wij de beschikking hebben over hotelkamers in het WTC versterken wij niet alleen onze positie, maar komen we ook tegemoet aan de wens van veel van onze zakelijke klanten. Inpandig bedden kunnen aanbieden ten tijde van een congres is natuurlijk een grote pré. We zijn nu in onderhandeling met verhuurders. In welk stadium die verkeren, kan ik niet zeggen. Maar er wordt gepraat, dus dat biedt hoop en perspectief.” De rest van het jaar ligt de focus van Postillion Hotels naast de opening in Amsterdam met name op het bedrijfsbreed warm houden van de banden met de nationale en internationale congresmarkt. “We hebben onze salesafdeling recentelijk zo opgedeeld dat we ons nog meer kunnen verdiepen in het type klant dat we over de vloer krijgen. Wie komt er over de vloer en wat zijn de verwachtingen omtrent onze dienstverlening? Dat gaan we nog beter in kaart brengen, zodat we onze klantcontacten verder kunnen perfectioneren. De essentie van werken in deze branche is omgaan met mensen. Postillion Hotels blinkt daar al aardig in uit, maar er is altijd ruimte voor verbetering.”